Vardagar 7-19 Helg 9-17

Frågor & svar – bilvård

Här får du svar på de vanligaste frågorna om bilvård. Om du inte hittar svaret på din fråga får du gärna ta kontakt med oss.

Kontakta oss

Hur bokar jag?

Du bokar enkelt på egen hand via denna länk eller så kan du kontakta oss.

Erbjuder ni lånebil/ersättningsbil under tiden?

Ja, vi erbjuder lånebil till självkostnadspris. Kontakta oss för mer information.

Hur gör ni era prisbedömningar?

Vi gör våra prisbedömningar baserat på flera faktorer. Några av de faktorer som kan påverka priset är:

1. Bilmodell och storlek
Priset varierar beroende på vilken typ av bil du har och dess storlek. Större bilar kräver mer material och tid för behandlingen, vilket påverkar priset.

2. Skicket på lacken
Om din bils lack är i ”sämre” skick på grund av till exempel repor, kan det krävas lackkorrigering och det kan påverka priset.

3. Önskad behandling
Ditec erbjuder 4 olika lackskydd. Priset varierar beroende på vilken behandling du väljer och vilka specifika behov din bil har.

Kontakta oss för att diskutera dina behov och få en offert baserat på din specifika bil och önskade behandling.

Hur sköter jag bilen efter en Ditec-behandling?

När du behandlat bilen med Ditec behöver du inte tvätta bilen på något speciellt sätt. Ditec har en egen serie utprövade underhållsprodukter. Produkterna är effektiva samtidigt som de är skonsamma mot både bil och miljö. Du hittar dessa produkter hos oss på Wash&Drive och vi guidar hur du på ett enkelt sätt sköter underhållet på din bil.

Behöver man återbehandla bilen?

Ja, oavsett vilken lackskyddsbehandling som applicerats behöver bilens lack en ordentlig rengöring med ett visst intervall. Detta gäller oavsett vilken leverantör av lackskyddsbehandling man valt.

Återbehandlingen inleds i tvätthallen med en grundlig tvätt där eventuell fastbränd tjära, asfalt och flygrost avlägsnas på kemisk väg. Bilens skick besiktigas, finns djupare repor till följd av yttre åverkan som behöver avlägsnas? Om korrigeringsbehov finns så utförs detta i samråd med kunden mot en merkostnad. Om inte, vilket är normalfallet, avslutas återbehandlingen med att lackskyddsbehandlingen förstärks.

Förutsättning för systemgarantin
Återbehandlingen är en förutsättning för att systemgarantin skall gälla. I våra garantiprogram gäller 12 månader eller 3000 mil för de keramiska behandlingarna och 18 månader eller 3000 mil för Ditec Original. Återbehandlingen avslutas med att garantikortet stämplas och registreras i vårt garantisystem, DOBS vilket är ett stort mervärde vid försäljning och för nästa ägare. Efter återbehandlingen bör man vänta två veckor innan bilen tvättas.

Ingår systemgaranti på lackbehandlingarna?

Ja, Ditec lämnar beroende på vald behandling upp till 9 års garanti på bilar vars lack vid behandlingstillfället håller en god lackkvalitet. På Wash&Drive avgörs om lackens kvalitet är tillräckligt bra för att utföra en lackskyddsbehandling.

Efter utförd lackskyddsbehandling lämnas garanti på att lacken inte oxiderar, mattas eller skadas av yttre faktorer som trafikfilm, föroreningar och UV-strålar. Dessutom måste skötselanvisningarna och garantiprogrammet följas enligt villkor. Skulle skador på lacken uppstå åtgärdas detta enligt nedanstående garantiåtagande. Se villkor och läs mer om garantin på Ditec’s hemsida.

Hur går jag till väga vid reklamation?

Godkänner Ditec-centret (Wash&Drive) reklamationen ska den/de reklamerade delarna i första hand återställas och återbehandlas utan kostnad för kunden. Eventuella merkostnader för hyrbil etc. ersätts ej.

Garantiärenden
Reklamationer ska alltid göras till det center som utfört behandlingen. Eventuella brister som upptäcks ska meddelas direkt de upptäcks.

Bilvård och Ditec-behandlingar

Vårt bilvårdcenter erbjuder både städning och skyddande behandlingar för dig som vill hålla din bil i bästa skick. Välj mellan Ditec-behandlingar så som lackskydd, interiörbehandling, fälgbehandling eller glasbehandling.

Bilvård